Prosječna dob za menopauzu je 51.g. što znači da perimenopauza može početi već u četrdesetima.

Perimenopauza je period od 6-10 godina u ženinom životu prije menopauze. Ukoliko je prošlo više od 12 mjeseci da žena nije imala menstruaciju (a nije trudna) ta zadnja je menopauza jer se smatra da je menopauza zadnja menstruacije u životu.

Prosječna dob za menopauzu je 51.g. što znači da perimenopauza može početi već u četrdesetima, a neke žene uđu u menopauzu i prije pa se tako i ovi simptomi perimenopauze mogu pojaviti i ranije.

Dr. Mache Seibel, ekspert za menopauzu i ženino zdravlje sa Harvarda (Beth Israel Deaconess Medical Center/Harvard Medical School in Boston, USA) i autor knjige "The Estrogen Fix" što bi u slobodnom prijevodu bilo „Popraviti estrogen“ kaže da perimenopauzu možemo smatrati kao obrnuti pubertet. U pubertetu nam se javlja želja za seksom i postajemo seksualno svjesniji, a u perimenopauzi libido (želja za seksom) pada i može se javiti vaginalna suhoća koja seks čini neugodnim pa čak i bolnim. Napominjem ovdje da to ne mora biti tako kod svih žena-zahvaljujući staroj dobroj Gaussovoj krivulji ili tzv. normalnoj raspodjeli, uvijek i u svemu u životu imamo varijacije i odstupanja od prosjeka u oba smjera pa će sve što dalje navodimo biti kod većine žena, dakle prosječno. Konkretno za spomenuti primjer imamo dosta žena kod kojih će zahvaljujući porastu vlastite svjesnosti, ženstvenosti i samopouzdanja upravo rasti seksualna želja, a i smanjuje se strah od neplanirane trudnoće (iako je neplanirana trudnoća i u ovom periodu moguća! te treba biti oprezan).

U pubertetu počinju menstruacije, a u perimenopauzi se prorjeđuju pa prestaju. I ostali simptomi puberteta se mogu pronaći u perimenopauzi, ali u svom obrnutom obliku prema dr. Seibelu.

Dr. Stephanie S. Faubion, the Penny and Bill George direktor Centra za žensko zdravlje Mayo Klinike u Jacksonville-u na Floridi, USA i predsjednica North American Menopause Society (Sjeverno Američko društvo za menopauzu) smatra da puno žena nije svjesno perimenopauze i ne znaju da to postoji ni šta je to, nemaju dovoljno informacija ni kako bi se pripremile za promjene koje se pojavljuju te ih one mogu (neugodno) iznenaditi. Prije perimenopauze i menopauze dva hormona, estrogen i progesteron rade (plešu) poput para okretnih klizača omogućavajući vašem tijelu ovulacije svaki mjesec i mogućnost da zatrudnite. Kad ulazite u perimenopauzu ova dva hormona više ne rade zajedno kao nekada. Događa se da njihova razina poraste ili se smanji što je nemoguće predvidjeti i to je ono zbog čega dolazi do hormonske neravnoteže i različitih simptoma perimenopuze kao što su npr: neregularna krvarenja sa grčevima i neugodnostima koje ranije nismo imale, ili smo imale u pubertetu pa su prošli, a sad se opet javljaju, može se dogoditi da prokrvarimo nakon dva tjedna ili šest tjedana i više umjesto uobičajenih otprilike četiri s čim se posebno bavi Dr. Mary Jane Minkin, profesorica porodništva, ginekologije i reporoduktivne medicine sa Sveučilišta Yale u New Haven, Connecticut, USA, zatim smetnje mokrenja kao recimo učestalije mokrenje ili bježanje mokraće, neugodnosti prilikom spolnog odnosa zbog ranije spomenute vaginalne suhoće, psihički problemi kao tzv. „magla mozga“, eng. brain fog ili konfuzija u mislima tj. dodatni napor koji moramo uložiti da posložimo misli i osjećaje, a koji nas iscrpljuje i umanjuje nam energiju i kvalitetu života, promjene raspoloženja uključujući depresiju, često se javi nesanica, noćno znojenje, valunzi (iznenadni valovi vrućine i znojenja), neugodne palpitacije srca, debljanje, itd. Dr. G. Thomas Ruiz, ginekolog/porodničar iz MemorialCare Orange Coast medicinskog centra iz Fountain Valley, California, USA također naglašava da će neke žene proći kroz perimenopauzu sa minimalnim simptomima dok će drugima to biti kao neki strašan udarac koji ih je pogodio i značajno potresao u životu. Većina će biti negdje između.

8 načina za olakšavanje perimenopauzalnih simptoma:

1. Tjelovježba

    Tjelovježba je inače potrebna i zdrava za cijelo tijelo i um, ali specifično za perimenopauzu je pokazano da smanjuje broj i intenzitet valungi, popravlja raspoloženje inače, a posebno u perimenopauzi kad je ono dodatno ugroženo, pomaže da bolje spavamo, a u kombinaciji sa zdravom prehranom pomaže u regulaciji tjelesne mase. U SAD-u su trenutne preporuke  150min srednje intenzivne tjelovježbe tjedno koja se može podijeliti u 30min. dnevno tijekom 5 dana. Bilo bi dobro u to uključiti i vježbe snage jer se s godinama smanjuje mišićna masa i gubi se snaga.

    Možete pogledati na slijedećoj web stranici dosta zgodne preporuke za tjelovježbu: https://health.usnews.com/health-news/blogs/eat-run/articles/the-best-workout-programs-for-women-over-50

    2. Kvalitetno spavanje

      Kvalitetno spavanje u perimenopauzi je dosta veliki izazov. Osim uobičajenog životnog stresa koji nam kvari san, u perimenopauzi imamo dodatne poteškoće u smislu noćnog znojenja i hormonskog ludovanja koji nas bude u neobičnim noćnim satima. Kako bi se bolje nosili sa navedenim problemima pokušajte ići na spavanje i buditi se u isto vrijeme, izbjegavati ometanja kao npr. telefon/mobitel, kofein ili alkohol prije spavanja (iako se čini kako alkohol pomaže za spavanje, zapravo ga može još više pogoršati kako dr. Minkin napominje), napravite lagane vježbe istezanja i dubokog disanja prije spavanja, ali nikako ne energično vježbanje, samo lagano.

      3. Zdrava prehrana

        Prehrana sa cjelovitim namirnicama i povrćem pomaže tijelu na puno načina. U perimenopauzi ćete vjerojatno primjetiti lakše povećanje tjelesne mase. To je zapravo povezano ne samo sa perimenopauzom nego i usporavanjem metabolizma općenito tj. sa starenjem. Manjak estrogena dodatno utječe na preraspodjelu masti u „središnji“ dio tijela. Ukoliko je potrebno savjetujte se i sa nutricionistom kako zdravo jesti ili smanjiti tjelesnu masu ukoliko je to potrebno.

        4. Koristite lubrikante (hrv. maziva, sredstva za podmazivanje, podmazivači) i ovlaživače

          Ukoliko imate problema sa suhoćom rodnice postoje neškodljiva sredstva u različitom oblicima koje možete vaginalno koristiti 2-3 puta tjedno ili neposredno prije spolnog odnosa. Slobodno nam se obratite za savjet.

          5. Koristite već isprobane metode koje su vam pomagale za smanjenje menstrualnih bolova ili grčeva ranije

            U perimenopauzi se kod nekih žena (ponovo) javljaju jači bolovi ili grčevi, (menstrualne) glavobolje i drugi neugodni simptomi vezani za samu menstruaciju. Nema nekog čarobnog štapića za rješavanje tih problema, ali lijekovi protiv bolova koje inače koristimo, tople komprese na trbuhu, odmor i sl. će pomoći. Nesteroidni protuupalni lijekovi kao npr. ibuprofen i dr. su posebno korisni jer inhibiraju (blokiraju) tzv. prostaglandine koji su odgovorni za bolove, tj. grčeve. Nekim ženama također i smanjuju obilna krvarenja.

            6. Proučite biljne (prirodne) pripravke

              Neke žene imaju jako dobra iskustva sa prirodnim pripravcima, npr. čajevima i sl. Cimicifuga racemosa, eng. black cohosh je dosad pokazala u brojnim znanstvenim istraživanjima pozitivno djelovanje na perimenopauzalne tegobe. Radi se o biljci iz sjeverne Amerike koja je u npr. Njemačkoj registrirana 1956.g. u biljnim pripravcima. Sigurna je za primjenu, ali bi žene koje imaju problema sa jetrom morale biti na oprezu. Iako pomaže većini žena, dr. Ruiz ipak napominje da pregledni (eng. review) članak koji je obuhvatio 16 randomiziranih kontroliranih kliničkih studija o cimicifugi, a objavljen je 2012.g. u Cochrane-ovoj bazi sustavnih preglednih članaka (eng. Cochrane Database of Systematic Reviews) nije našao dovoljno dokaza koji bi potkrijepili njezinu upotrebu za menopauzalne tegobe. Daljnja istraživanja su u tijeku pa će vrijeme pokazati šta i kako bi bilo najbolje. Svi smo različiti pa nam i različite stvari pomažu ili škode.

              7. Kod obilnih krvarenja razmotriti hormonsku (ili kiruršku) terapiju

                Obilno krvarenje se javlja u oko 20% perimenopauzalnih žena. Dr. Minkin savjetuje niskodozažne kontracepcijske pilule, a skloniji smo intrauterinom (unutarmaterničnom) hormonskom ulošku ili popularno zvanoj spirali koja dnevno oslobađa malu količinu hormona progesteronske prirode i tako smanjuje, tj. regulira krvarenje, a također zbog hormonske sastavnice smanjuje ostale simptome menopauze, a i štiti od neželjene trudnoće tako da ima gotovo trostruki efekt. Dr. Ruiz čak preporučuje i histerektomiju, tj. odstranjivanje maternice u težim slučajevima.

                8. I za kraj, a možda najvažnije, znati kad otići kod ginekologa zbog svojih perimenopauzalnih tegoba

                  Dr. Ruiz naglašava važnost obaveznog posjeta ginekologu u slučaju produženog i obilnog krvarenja koje traje duže od 2 do tri tjedna ili je izrazito obilno. Također bi se trebali javiti i radi svih drugih simptoma perimenopauze, a niste sigurni kako se s njima nositi.

                  U Sv. Katarini u poliklinici u Zagrebu, Trpinjska 7, rado će vas naša voditeljica Centra za žensko zdravlje, doc. dr .sc. Ivana Erceg Ivkošić, dr.med., specijalist ginekologije i porodništva, subspecijalist ginekološke endokrinologije, humane reprodukcije i menopauzalne medicine, saslušati i odgovoriti na sva vaša pitanja te ponuditi konkretna rješenja.

                  Dođite bez ustručavanja, tu smo za vas, da vam pomognemo! Javite nam se za pregled!

                  Izvor: https://health.usnews.com/wellness/articles/ways-to-get-relief-from-perimenopausal-symptoms

                  Pošaljite poruku: